Talverehvide rehvitest 2019

TEHNIKAMAAILM TALVERHVIDE REHVITEST 2019


rehvidrehvid

 

 

Naaste tuleb üha juurde, aga ka ilma saab hakkama

 

Laias rehvimaailmas on põhjamaistesse oludesse mõeldud talverehvid keeruline nišikaup. Need rehvid peavad toimima kõige libedamal jääl ja kuival asfaldil, rängas pakases ja vaata et suvelgi. Nende projekteerimine pole lihtne, seda näitas ka tänavune võrdlustest.

 

Rehvid, mida kasutati talverehvide testimisel :

 

NAASTREHVID

Bridgestone Noraza 001

Continental IceContact 3

Cordiant Snow Cross

Gislaved Nord Frost 200

Goodride IceMaster Spike Z-506

Goodyear Ultragrip Ice Arctic

Hankook Winter I*Pike RS2

Michelin X-Ice North 4

Nokian Hakkapeliitta 9

Nokian Nordman 7

Vredestein Wintrac Ice

Yokohama Ice Guard iG65

 

LAMELLREHVID

Continental ContiVikingContact 7

Cooper Weather-Master Ice 100

Goodyear Ultra Grip Ice 2

Hankook Winter I*Cept IZ2

Michelin X-Ice XI3

Nokian Hakkapeliitta R3

Pirelli Ice Zero FR

Premiorri Via Maggiore Z Plus

Yokohama iceGuard iG53

 

 

 

 

Naastude arvud kasvavad ikka veel. Omal ajal üllatas Nokian Hakkapeliitta 8 kõiki teisi tegijaid. Sellel oli harukordselt palju naaste, tervelt 190, mis oli ligi 50% rohkem kui naastude arvult teisel kohal oleval rehvil ja üle kahe korra rohkem kui suuremal osal konkurentidest. Sellest saadik on naastude arv iga aastaga kasvanud ja kõik valmistajad on varem või hiljem olnud sunnitud naaste lisama, kuigi see tähendab lisakulutusi projekteerimisel, valmistamisel ja katsetamisel.

 

Graafik (vaata värskest Tehnikamaailm okt 2019 ajakirjast) näitab testides osalenud rehvide keskmist naastude arvu alates 2013. Suund on selge ja nüüd on huvitav näha, kas arv kasvab ka edaspidi või pannakse rohkem rõhku naastude kuju arendamisele ehk siis samal rehvil mitut tüüpi naastude kasutamisele.

 

Ajakirja Tehnikamaailm talverehvivõrdluses olnud naastrehvide keskmine naastude arv on kasvanud kuue aastaga 122-lt 172-le ehk 41%.

 

Naastude arvu poolest on valitsejapositsioon endiselt 250 naastuga Michelini käes. Teine koht kuulub ehk üllatavalgi moel täpselt 200 naastuga hiina päritolu Goodridele. Oli huvitav näha, kas suur naastude hulk aitab rehvi puhul, mida pole harjutud pidama esmaklassiliseks. Tagasihoidlikust hinnast võib järeldada, et sellist eesmärki polnud valmistajal ka nüüd.

 

190 naastuga rehve oli võrdluses mitu. Bridgestone , Hankook ja Nokian osalesid varasemast tuttavate mudelitega. Continentali esindab aga tänavune uudis, IceContact 3 naelrehvid. Seda müüakse ka uue, kaua arendamisel olnud kummist korpuses naastutega, aga esialgu paraku vaid suurema rehvimõõdu jaoks.

 

Continentali uuendus on näide sellest, kui tähtsaks peetakse naastude arendamist ning nii lisandub pingeid ka teistele valmistajatele. Võistlus on äge ja lõpuks on võitjaks klient, kes saab parema pidamisega rehvid.

 

Pisut väiksema arvuga, 170 naastuga on võistlemas Vredestein ja Yokohama. Ülejäänud olid jäänud traditsioonilise 130 naastu juurde. Cordiant, Gislaved, Goodyear ja Nordman tõestasid, et kui tavalistes oludes piisab sellest päris hästi, siis äärmuslikes oludes vana lahendus enam kõige paremini toime ei tule.

 

Kas pidamine sõltub naastudest või millestki muust?

 

Kahtlemata mõjutab naastude arv jääpidamist. Kahel järgmisel graafikul on pidurdus- ja kiirenduspidamine esitatud suhtarvuna, kus Michelin kui parim rehv saab suhtarvuks 100 ning ülejäänud siis vastavalt pidurdusmaa pikkusele vähem.

 

Üldisem korrelatsioon on olemas, aga leidub ka erandeid. Näiteks sai Goodyear parema tulemuse, kui naastude arv oleks lubanud arvata. Vastupidine näide on Goodride, millele 200 naastu ei andnud nii head pidamist, kui naastude arv oleks ehk võimaldanud. Need on head näited valmistaja muudest tehnoloogilistest oskustest ning rõhuasetusest arendustööle ja materjalide kasutusele. Naastude arvu suurendades saab tulemust parandada, aga mitte lõputult.

 

Naastudeta alternatiivid

 

Lamellrehvide valik oli sel aastal lausa erandlikult rahvusvaheline. Testis osales üheksa põhjamaise talve jaoks projekteeritud toodet ja valmistatud olid need üheksas riigis. Valmistamise koht ei vasta küll alati valmistaja kodumaale. Nii on ameerika taustaga Cooperi rehvid tehtud Hiinas, itaallaste Pirelli omad Venemaal, prantsuse Michelinid Hispaanias ning USAst alguse saanud Goodyeari Euroopa peakorter on küll Luksemburgis, kuid rehvid tulevad Poolast. Oma kodumaal valmistavad rehve Continental, Hankook, Nokian, Premiorri ja Yokohama.

 

Lamellrehvide naastude arv on täpselt null, aga sellegipoolest ei tarvitse paremate pidamine naastrehvide omast oluliselt kehvem olla. Viletsamatel rehvidel pole aga pidamist ollagi, mida nägime ka seekordses testis. Isegi jäisel teel on paremad lamellrehvid nõrgemate naastrehvidega samal tasemel ning mida külmemaks ja karedamaks teepind muutub, seda vähem on naastudest kasu.

 

 

 

 

Naastrehvide test 2019 tulemused (205/55R16)
 

1.

Michelin X-Ice North 4,
hinne:8,6

continental icecontact2 OSTA SIIT!
2.

Continental Ice 3,
hinne:8,5

Nokian Hakkapeliitta 8 OSTA SIIT!
3.

Hankook Winter I*Pike RS2 W429,
hinne:8,4

rehvid OSTA SIIT!
4.

Nokian Hakkapeliita 9,
hinne:8,4

rehvid OSTA SIIT!
5.

Goodyea UltraGrip Ice Artic,
hinne:8,1

rehvid OSTA SIIT!
6.

Yokohama Ice Guardi iG65,
hinne:7,8

rehvid OSTA SIIT!
7.

Bridgestone Noranza 001,
hinne:7,7

rehvid OSTA SIIT!

8.

Gislaved Nord Frost 200,
hinne:7,7

rehvid OSTA SIIT!

 

 

Lamellrehvide test 2019 tulemused (205/55R16)
 

1.

Continental VikingContact 7,
hinne:7,8

REHVID OSTA SIIT!
2.

Nokian Hakkapeliita R3,
hinne:7,5

REHVID OSTA SIIT!
3.

Goodyear UltraGrip Ice 2,
hinne:7,3

rehvid OSTA SIIT!
4.

Michelin X-Ice XI3,
hinne:8,4

rehvid OSTA SIIT!
5.

Pirelli Ice Zero FR,
hinne:7,3

rehvid Tellitav!

6.

Hankook Winter I*Cept IZ2 W616
hinne:7,2

rehvid OSTA SIIT!

 

 

 

 

 

MICHELIN X-Ice North 4 

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Michelin on jäisel teel täispunkte väärt. See toimib kõigis oludes suurepäraselt ja libedaga sõit on harvanähtavalt muretu. Lumisel pinnal on käitumine rahulik ja rehv kuuletub vastu puiklemata, ainult pidurdusmaad pole teisti parimate tasemel.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Michelin on märjal asfaldil üsna keskpärane naastrehv. Pidurdusmaad on pikad ja reaktsioon ohuolukordades aeglane. Möödumiskatsel püsivad tagarattad siiski hästi teel. Kuiva ilmaga on Michelin kindel ja rahulik juhtida ega üllata millegagi, kuigi pidamine on väga napp.

 

Ökonoomsus ja mugavus

 

Michelini veeretakistus ja müratase on naastrehvide keskmisel tasemel. Rööplikul teel on Michelin testirühma kõige suunakindlam naastrehv.

 

HEA

  • Erakordne pidamine jääl

  • Rahulik käitumine

  • Suunakindlus

 

HALB

  • Pidamine märjal asfaldil

 

 

CONTINENTAL IceContact 3

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Continentali naastud haaravad jääst suurepäraselt. Pidurdusmaad on lühikesed, pikipidamine tubli ja käitumine kindel. Tänu heale roolitunnetusele on Continental hõlpsasti juhitav ja keerulistes oludes. Lumel on käitumine samuti loogiline ja pidamist piisab igasugustes oludes.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Continental on asfaldil kindel ja kuulekas. Pidurdusmaad pole kuiva ilmaga just kõige lühemad, aga reavahetusel ja möödumisel on rehv rahulik ja tänu heale roolitunnetusele lihtne juhtida. Continentalil on õnnestunud ühendada hea talvepidamine rahuliku käitumisega sulailmade ajal.

 

Ökonoomsus ja mugavus

 

Continentali naastumüra kostab päris tugevasti ja veeretakistus on naastrehvide keskmisel tasemel. Rööbastes on Continental rahulik.

 

HEA

  • Pidamine jääl ja lumel

  • Juhitavus talveoludes

 

HALB

  • Pidurdamine kuival asfaldil

 

 

 

HANKOOK Winter I*Pike RS2

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Hankooki jääpidamine on tipptasemel. Igas olukorras käitub rehv loogiliselt ja kuulekalt. Lumel pidurdamisel on Hankook kogu testirühma parim. Kõige keerulisemates oludes on rehv pisut ülejuhitav.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Märjal asfaldil on Hankook päris hea naastrehv. Pidurdamisel ja möödumisel on pidamist piisavalt ning rehv ei üllata juhti. Kuival reageerib Hankook laisalt ja möödumine paneb tagarataste pidamise proovile. Hankook on ka pidamise piiril rahulik, pidamine ei kao äkitselt.

 

Ökonoomsus ja mugavus

 

Hankooki naastumüra on selgesti kuulda. Veeretakistus on naastrehvi jaoks hea.

 

HEA

  • Pidamine jääl

  • Juhitavus talveoludes

 

HALB

  • Juhitavus kuival asfaldil

 

 

NOKIAN Hakkapeliitta 9

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Jääpidamiselt on Nokian eriti hea, käitumine probleeme ei tekita. Rehv kuuletub täpselt ja rahulikult ka siis, kui pidamise piir juba ületatud. Ka lumel toimib Nokian hästi, kuigi pidamine pole tipptasemel. Käitumine on ka lumisel teel ootuspärane ja autot on lihtne kontrolli all hoida.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Märjal teel peab Nokian piisavalt hästi. Äkilisematel möödumistel jääb reaktsioon aeglaseks, kuid oma ritta naasmisel säilib tagarataste pidamine korralikult. Kuival teel jääb reaktsioon samuti aeglaseks, kuid juhi käsud saavad siiski kindlalt täidetud.

 

Ökonoomsus ja mugavus

 

Müra poolest on Nokian naastrehvide tavalisel tasemel, mis ei hakka veel häirima. Veeretakistus ja suunakindlus on päris heal tasemel.

 

HEA

  • Pidamine jääl

  • Juhitavus kõigis talveoludes

 

HALB

  • Pidamine kuival asfaldil

 

 

GOODYEAR UltraGrip Ice Artic

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Goodyear pidurdab jääl päris hästi, aga külgpidamisest testivõitjaks pürgimisest ei piisa. Esirattad kaotavad kergesti pidamise, kui rooli liiga palju keerata. Lumel käitub Goodyear loogiliselt, kuid külgpidamise puudumine teeb muret ja keerulistes kohtades reageerib rehv ebamääraselt.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Märjal asfaldil toimib Goodyear naastrehvi jaoks hästi. See on rahulik reageerima ega üllata ootamatu pidamise kadumisega. Kuival teel on Goodyear kuulekas ja juhitavus säilib ka keerulistes kohtades. Tagarataste pidamine on samuti piisab, rehv ei üllata libisemistega.

 

Ökonoomsus ja mugavus

 

Goodyeari naastumüra on kuulda, kuid see ei häiri. Veeretakistus on suhteliselt suur. Rööbastes on rehv suunakindel.

 

HEA

  • Ühtlased omadused

  • Suunakindlus

 

HALB

  • Külgpidamine jääl ja lumel

 

 

GISLAVED Nord Frost 200

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Gislavedi jääpidamine ei ole kvaliteetmargi vääriline. Rehv käitub kuulekalt ja loogiliselt, aga kui naastud piisaval määral jäässe ei tungi, tekivad libisemised liiga kergesti. Lumel on teine lugu. Seal peab Gislaved suurepäraselt, reaktsioon on rahulik ja juhtida on lihtne ka raskestes oludes.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Gislaved käitub märjal asfaldil ootuspäraselt, ei üllata ohuolukordades , aga reageerib viivitusega. Kuival teel on Gislaved üsna laisk ja möödumisel võib tagarataste pidamine kaduda. Kuival asfaldil pidurdamine on kogu testirühma õnnetuim.

 

Ökonoomsus ja mugavus

Gislaved on vaikne naastrehv. Veeretakistus on keskmisel tasemel, rööpad teel on liiga selgesti tunda.

 

HEA

  • Pidamine ja juhitavus lumel

 

HALB

  • Pidamine jääl

  • Omadused kuival asfaldil

 

 

LAMELLREHVID

 

CONTINENTAL ContiVikingContact 7

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Continental jääpidamine on lamellrehvi jaoks suurepärane. Rehv käitub tasakaalukalt ja kuulab täpselt rooli. Juhitavust on lihtne säilitada, kui pidamise piiri mitte liiga palju ületada. Lumel reageerib Continental kiiresti, kuid käitub siiski igas olukorras tasakaalukalt. Sellise rehviga on sõõm sõita.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Märja asfaldiga saab Continental hakkama, isegi kui pidamine pole kõige kõrgemast tipust. Nii märjal kui kuival teel on reaktsioon aeglane ja lõtv, kuid tagarattad püsivad ikka kindlalt teel. Pidamise piir on selgesti äratuntav ja rehv ei üllata äkiliste libisemistega.

 

Ökonoomsus ja mugavus

 

Rööplikul teel on Continentali suunakindlus keskmisel tasemel. Veeretakistus on lamellrehvide seas suurim.

 

HEA

  • Pidamine jääl ja lumel

  • Juhitavus talveoludes

 

HALB

  • Veeretakistus

 

 

NOKIAN Hakkapeliitta R3

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Nokian on kiiduväärne lamellrehv, kuigi jääpidamine pole turul leiduvate seas just parim. Tugevaim külg on täpne reaktsioon roolile koos lihtsa ja loogilise juhitavusega. Lumel käitub Nokian rahulikult ja pidamine säilib üllatusi tekitamata igas olukorras.

 

Juhitavus märjal ja kuival asfaldil

 

Nii märjal kui kuival asfaldil on Nokian keskmiste seas. Märjal teel reageerib rehv täpselt, aga mitte liiga äkiliselt. Möödumiskatsel on Nokian alajuhitav, tagarattad püsivad teel. Kuival teel on reaktsioon aeglane, kuid rehv tuleb kindlalt toime ka keeruliste olukordadega.

 

Ökonoomsus ja mugavus

 

Nokian on vaikne ja selle veeretakistus on väike. Rööplikul teel on vahel vaja rooliga suunda täpsustada.

 

HEA

  • Juhitavus iga ilmaga

  • Veeretakistus

 

HALB

  • Suunakindlus

 

GOODYEAR UltraGrip Ice 2

 

Juhitavus jääl ja lumel

 

Goodyeari pikipidamine on jääl pidurdades suhteliselt hea, kuid külgpidamine on nõrgem. Rehvi käitumine sõltub sellest, kui palju rooli keeratakse – liiga palju keerates saab esirataste pidamine kergesti otsa. Lumel on lihtne sõita. Goodyear on täpne ja kuulekas, aga nagu jääl, ei tohi ka lumel r