Mootoririhma vahetus - millal tuleks vahetada?

Millal vahetada välja mootoririhmad?

 

Auto mootori külge on kinnitatud mitmed mehaanilised seadmed nagu näiteks generaator, veepump, roolivõimendi pump ja konditsioneeri kompressor. Mootoririhm ehk hammasrihm paneb need osad omavahel liikuma. Rihma ennast paneb liikuma rullik, mis on omakorda ühendatud mootori väntvõlliga. Enamus autodel on üks või kaks rihma. Kui sõidukil on ainult üks rihm, siis seda kutsutakse serpentiinrihmaks, joostes läbi mootori erinevate osade nagu serpentiinlint. Mootori ajamirihm on tehtud vastupidavast kummil põhinevast materjalist. Enamus autodel vahetatakse mootoririhm 60-100 tuhande kilomeetri läbimise järel. Rehvitakso mehaanikud on näinud ka äärmuslikke juhtumeid, kus rihm on vastu pidanud 150 000 kilomeetrit. 

 

 

 

Mis kulutab mootoririhma kiiremini?

Kokkupuude veega, poriga, kõrge kuumus ja õlilekked võivad põhjustada rihma enneaegse kulumise. Näiteks kui mootori all olev kaitsev kilp on purunenud, siis see toob kaasa vajaduse vahetada mootoririhm varem. Teine kahjustaja on õlilekked. Sellel pildil on näha purunev rihm, mis on õlist läbi ligunenud lekke tagajärjel klapikaane vahelt.  Ajamirihma kulunud pinguti võib samuti põhjustada rihma varasema purunemise. 

 

Saabub hetk, kus läbikulunud rihm puruneb. Selle tagajärg on teelejäämine ning ülekuumenenud mootor, sest veepump, mis mootorit jahutab, lakkab funktsioneerimast. Hüdraulilise roolivõimendiga sõidukid kaotavad lisaks selle mugavuse, sest ka roolivõimendi pump lõpetab töö. Ühtlasi lõpetab generaator elektritootmise, mis on vajalik autoaku laadimiseks ja muudeks sõiduki elektrisüsteemideks. 

 

Niisiis, millal ikkagi serpentiinrihm välja vahetada, et ära hoida hilisem kulukas autoremont? Enamik autotootjaid ei anna täpset kilometraaži, kuid soovitavad rihma kontrollida regulaarse hoolduse käigus. Rehvitakso hindab mootoririhma olukorda üldhoolduse käigus, ilma et seda teenust peaks eraldi küsima.

 


Kuidas aru saada, et mootoririhm vajab välja vahetamist?

Mehaanik otsib lõikejälgi, pragusid, puuduvaid hambaid, siledaid kohti ja muid kulumisjälgi. Tavaliselt on need üsna lihtsalt näha. 

 

Pildil on näha väiksemad praod, kuid siiski on soovitav rihm uue vastu vahetada.

 

 

Mootoririhm tuleks vahetada ka siis, kui see teeb vilisevat või kriuksuvat häält ning juhul, kui see on välja veninud. Rihma vahetuseks on hea aeg peale mõne muu seadme asendamist uuega, mis on seotud mootoririhmaga, näiteks generaatori välja vahetamisel. Paha ei teeks rihmade vahetamine enne pikemat autoreisi. 

 

Et mootoririhm korralikult töötaks, peab see olema õige pinge all, kirjutab Testing Autos. Enamus uutel autodel on automaatne rihmapinguti, mis ei nõua eraldi tegelemist. Vanematel autodel tuleb rihmad pingutada käsitsi. Üks märguandeid liiga lõdvast rihmast on vali vilisev või kriipiv heli, mis kestab peale mootori käivitamist mõne sekundi. Enamasti vahetatakse mootoririhm välja koos uue pinguti ja muu raudvaraga, mis sinna juurde kuulub. 

 

Mootoririhmade vahetuse hind sõltub autost. Kui sul pole just mehaaniku oskusi ja kõrgendatud huvi seda ise teha, siis lase mootoririhmad kontrollida ja autoremont teha Rehvitakso spetsialistidel.