Kuidas leiutati maailma esimesed talverehvid?

Kuidas tehti esimesed talverehvid?

Tänapäeval on loomulik kasutada talvel talverehve ja vahetada suveks alla suverehvid. Kuid nii pole see alati olnud, talverehvid pole veel isegi sada aastat vanad. Uurime, kuidas leiutati maailma esimene talverehv "Kelirengas".

 

Sellised nägid välja esimesed talverehvid. Allikas: Nokian Tyres

 

Loomulikult olid selle autoriteks soomlased. Seadus, mis nõudis talverehvide kasutamist, jõustus põhjanaabritel 1978. aastal. Esimesed talverehvid tehti 44 aastat varem, 1934. aastal. Kelirengase tootjaks oli soome ettevõte nimega Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö ning need olid mõeldud veokitele. Just sel ajal hakkasid hobutransporti asendama mootorsõidukid. Talverehvi arenduses osalesid parimad rehvimüüjad, -tootjad ja insenerid. 

 

Teede olukord oli tol ajal kehv, kuid kaupa oli vaja vedada aastaringselt. Sõidukite arvu kasvades eelmise sajandi 30ndatel, avastati, et ka sõiduautod vajavad uut tüüpi rehve. 1936. aastal arendas sama firma väiksemad talverehvid, mis olid mõeldud just sõiduautodele. Esimesed Hakkapeliitta talverehvid pakkusid teega haakuvust talvistes oludes. Seejuures olid need kasutatavad ka suvel, ütleb Pentti Eromäki, kes töötas Nokian Tyres’i heaks üle 35 aasta. 

 

Lisaks teede kehvale seisukorrale polnud ka autod kuigi vastupidavad, nii et kohalejõudmine polnud alati garanteeritud. Seega, kõige olulisem talvekummide omadus oli vastupidavus ja haakuvus lumistel ja jäistel teedel. 

 

Alguses olid ainukesed talverehvid naelrehvid

Autode hulga kasvades hakati läbitavuse huvides teid sahkama. Sellega kaasnes probleem - sahatatud teed muutusid jäiselt libedateks, millega tol ajal saadaolevad rehvid ei suutnud hakkama saada.

 

Praegugi tuttavad metalsete otstega naelrehvid mõeldi välja kuuekümnendate alguses. Kuigi katseid kummidele naelu külge panna tehti ka varem, siis just sel ajal need leiutati. 1974. aastal nägi ilmavalgust uus nelrehvide regulatsioon, mille eesmärk oli vähendada naelte põhjustatud teekatte lõhkumist. 

 

 

Teede-ehituses toimus samuti edasiminek ning neid hakati katma asfaldiga, mida oli lumest ja jääst lihtsam puhastada. Hakati leiutama uut tüüpi rehve, mis oleksid vabad talverehvide regulatsioonist. 

 

Esimesed ilma naelteta talverehvid leiutati 1970ndatel. Nende juures kompenseeris osaliselt naelte puudumist sügavamad nö kraavid rehvimustris ning uued innovatiivsed kummis kasutatud koostisosad. Ilma naelteta rehvid pakkusid eelkõige sõidumugavust, olles tunduvalt vaiksemad. 

 

Täna toodetakse talverehve erinevatele turgudele. Näiteks Põhja-Ameerika, Skandinaavia ja Kesk-Euroopa rehvid on kõik väga erinevad. Põhjamaade autojuhid hindavad kõige kõrgemalt keskkonnasõbralikkust ja omadusi lumel. 

 

Tänapäeval on teed väga teistsugused, kui rehvitööstuse algusaegadel. Peale nelja ratta pole praegustel autodel minevikuautodega palju ühist, kirjutab Nokian Tyres. Moodsad autod tekitavad nõudluse ka uut tüüpi rehvide järgi. 

 

Kuigi praegu on rehvitootmise põhilised tööriistad arvutid ning rehvide testimine on väga tehniline, siis üks asi on vaatamata möödunud aastakümnetele endiselt sama. Nimelt ei suuda ükski masin tulla lagedale uute ideedega - kogu loominguline töö tuleb endiselt teha inimestel.

 

Saa osa pea sajandipikkusest traditsioonist ja soeta Nokian Hakkapeliitta 9 talverehvid Rehvitaksost. Seda saad mugavalt teha klõpsates siia.