Kuidas rehvid mõjutavad vesiliugu sattumist?

Kuidas rehvid mõjutavad vesiliugu sattumist ja mismoodi seda vältida

 

Mis on vesiliug?

Lihtsustatult öeldes on see olukord, kus veekiht tõstab rehvi teepinnast kõrgemale, põhjustades rehvi haakuvuse kaotuse. Kui see juhtub kõigi nelja rehviga, kaob kontroll sõiduki üle ja lõpptulemuseks võib-olla teelt väljasõit või kokkupõrge. 

 

 

Mis aitab vesiliule kaasa?

Vesiliule aitab halvas mõttes kaasa kombinatsioon kiirusest, teeoludest, rehvidisainist ning nende kulumisastmest. Vaatame neid aspekte lähemalt.

 

1. Sõiduki kiirus

Sõiduvahendi kiirus on üks põhilisi vesiliu põhjuseid. Rehvimustris olevad kanalid, mille ülesanne on vett rehvi alt kõrvale juhtida, vajavad selleks aega. Mida suurem on kiirus, seda vähem jääb aega rehvidele oma tööd teha. Veekiht hakkab vaikselt tungima rehvijälje alla, muutudes laiemaks ja pikemaks kuni rehvi pealmine kiht kaotab teekattega kontakti. Olenevalt rehvi konditsioonist, disainist ja veehulgast, võib vesiliug tekkida sõites juba 70 kilomeetrit tunnis. 

 

2. Vee sügavus/Teeolud

Kui vee sügavus teel on üle mõne millimeetri, kasvab vesiliu risk eksponentsiaalselt. Vihmasaju intensiivsus ja teekatte tüüp mängivad mõlemad ohtliku olukorra tekkimisel olulist rolli. Juhina on raske hinnata, kuipalju vett täpselt võib mingil kindlal teelõigul olla. Rusikareegel on soovitus vihmase ilma korral alati hoogu maha võtta. 

 

3. Mustridisain ja sügavus

Nii nagu kingatallad on kontaktis pinnaga, millel astutakse, on rehvimuster kontaktis teega. Rehvi "jalajälje" ehk selle osa, mis on teega kontaktis, suurus ja kuju erinevad vastavalt rehvile. Kuigi erinevateks otstarveteks mõeldud rehvid erinevad, siis üldiselt rehvid, millel on pikem ja kitsam mustrijälg, omavad vesiliu vältimisel eelist. Pikema rehvijälje korral on rohkem aega vett rehvi alt evakueerida. Tänu nende kitsale kujule suudavad need paremini ka sügavamast veest läbi minna. Lühem ja laiem rehvijälg ei anna niipalju aega vett kõrvale juhtida, seepärast üritavad rehviinsenerid seda kompenseerida suurendades rehvis olevate kanalite suurust ja arvu. 

 

4. Sõiduki kaal

Kui võrrelda kahte sama suurt sõidukit samade rehvidega, siis raskemal sõidukil on vesiliu vältimisel eelis. Põhjus on lihtne - mida rohkem kilogramme ühe ruutsentimeetri kohta pressib rehvi vastu maad, seda suurem jõud lükkab vett rehvi alt eemale. Äärmuslik näide selle kohta on koormaga traktor. Raske kaal kombineerituna rehvidega, millel on pikk, kitsas rehvijälg, võimaldab sellel traktoril tõrjuda vesiliu ohtu paremini, kui enamik sõiduautosid seda teha suudaks. Sellegipoolest esineb vesiliugu ka traktoritel, kui nende kiirus on piisavalt suur või rehvid väga kulunud. 

 

5. Mustri sügavus

Kõigi faktorite seas, mis tekitavad vesiliugu, on rehvimustri sügavus üks kriitilisemaid. Isegi väga hea kvaliteediga rehvidega ei saa vesiliu vastu, kui need on pea siledaks kulunud. Ohtu saab vähendada, vahetades kulunud rehvid õigeaegselt, kirjutab BridgestoneTire. Vastuse küsimusele, kuidas valida õiged rehvid, leiab siit.

 

 

  • Kuidas vältida vesiliugu?

Nagu eelpool mainitud, siis parim viis vesiliu ennetamiseks on võtta kiirust maha, kui ilm ja teeolud muutuvad ohtlikuks. Kui on turvaline antud teelõigul vähendada kiirust 70km/h peale või vähemaks, siis tee seda. 

Mida teha, kui sõiduk on juba sattunud vesiliugu?

Isegi, kui teha kogu ennetustöö õigesti, võib juhtuda, et sõiduk satub vesiuliugu. Mida siis teha?

 

  • Esiteks on kõige olulisem säilitada kaine mõistus ja mitte paanikasse sattuda. Ülereageerimine põhjustab olukorra hullenemise. 
  • Esimene instinkt võib olla järsult piduripedaali vajutada. Ära tee seda. Selle asemel võta jalg gaasi pealt ja lase sõidukil aeglustuda. Kui on vajadus ning sõidukil on anti-lock pidurid, võid kergelt pidurit vajutada (vajuta ja lase lahti), et aidata rehvidel haakuvust tagasi saada.
  • Hoia rooli pigem paigal ja väldi järsku pööramist. Suuremad rooli liigutamised vesiliu ajal võivad põhjustada auto kontrollimatu keerlemise.
  • Kui kontroll on tagasi saadud, väldi teel seisma jäämist. Kui on vaja aega, et ennast jälle koguda, veendu, et oled ohutult teeserval või pööra võimalusel teelt maha. Taganttulevad autod võivad samas kohas sattuda samuti vesiliugu. Kuigi vesiliug on juhtide jaoks hirmutav, siis siin väljatoodud eelinfoga ja sobivate ettevalmistuste korral on risk sellesse sattuda tunduvalt väiksem.

 

Just sinule sobivad suverehvid või lamellrehvid leiad siit.