Kuidas talvel ohutult liigelda ja valida õiged rehvid

Rehvid on väga oluline komponent koos õigete sõiduvõtetega

 

Talv on käes ja kuigi hetkel pole lumevaipa kuskil Eestis, siis libedad teeolud on igapäevased ning lumetorm ja keerulised teeolud kipuvad alati saabuma veidi ootamatult. 

Pildiallikas: liiklus.ee

 

Liiklusõnnetusi, mille põhjuseks on talvised teeolud, juhtub hämmastavalt palju. Parim, mida tõeliselt halva ilmaga õnnetuse ärahoidmiseks saab teha on üldse mitte autorooli minna. Alati seda teha ei saa ja vahel lihtsalt on vaja sõita. Tuletame meelde, kuidas seda teha võimalikult ohutult, et jõuaksid sihtkohta ühes tükis. Palju saab ära teha õigete sõiduvõtetega ja oma suurt osa mängivad ka hästi valitud talverehvid

 

Aeglusta 

Esimene asi, mida meeles pidada on vähendada kiirust ja hoida umbes kaks korda suuremat pikivahet, kui tavapäraselt. See annab ohtliku situatsiooni tekkides rohkem aega reageerida. 

 

 

Aeglased ja sujuvad manöövrid 

Väldi järske ja kramplikke manöövreid, vaid soorita pöörded sujuvalt ja aeglaselt, nö vaba käega. Abi võib olla kujutlusest nagu armatuurlaual oleks kohvitops, mis ei tohi ümber lennata. 

 

Neljarattavedu

Ära lase ennast petta neljarattaveolise sõiduki omadustest. Kuigi kohalt saab kiiremini minema, siis pidurdamiseks kulub ikka pikem maa, sest kõigil autodel on neli pidurdavat ratast. 

 

Talverehvid 

Talverehvid on kohustuslikud 1. detsembrist kuni 1. märtsini. Et teeolud Eesti teedel võivad muutuda väga järsult, siis kvaliteetsed ja korralikud talverehvid on parim investeering turvalisusse. Muidugi ei tee rehvid kogu tööd ja sõidukijuhid peavad jälgima ülaltoodud juhiseid ja olema väga  tähelepanelikud. Kindlasti ei tohi talvel liigeldes olla autol all suverehvid

 

Kellel on rohkem liiklemist ja eriti maanteedel ning linnast väljas, siis parim valik on naelrehvid. Vastavalt sõiduharjumusele ja -stiilile võib sobiv valik olla ka lamellrehvid või naastrehvid. Rehvitakso pakub tasuta konsultatsioone, et välja valida just sinule sobivad talverehvid, mis mahuvad ka eelarvesse. 

 

Kui talverehvid on küll kasutuses, kuid nende muster on kulunud, siis tasub mõõta mustrisügavust ja vajadusel valida uued rehvid. Kvaliteetsed talverehvid, mis on siledaks kulunud, pole enam kvaliteetsed, vaid ohtlikud ega võimalda erilist pidamist lumel, jääl ega isegi märjal teel. Kindlasti tuleb veenduda, et muster on kulunud ühtlaselt.

 

 

 

Alajuhitavus

Tekib tavaliselt siis, kui kurvi minna liiga suure kiirusega. Pöörad rooli, kuid auto läheb ikka otse edasi. Aitab, kui lasta gaas koheselt vabaks, keerata rool veidi tagasi ja vältida pidurdamist, läbides kurv ettevaatlikult. 

 

Ülejuhitavus

Sarnane eelmisele ning samuti tuleb vältida järsku pidurdamist ja gaasi vajutamist, kuid nüüd tuleks libisemisest väljatulekuks keerata rattad samas suunas, kuhu libiseb auto tagaosa. 

 

Kirjeldatud manöövrid aitavad taastada pidamist ning korrigeerida auto liikumissuunda. Autojuhtidele, kelle auto on varustatud ABS-piduritega ja veojõukontrolliga, on need ülesanded lihtsamad. 

 

Kuigi ABS-iga varustatud autodel on lühem pidurdusteekond, tasub meeles pidada, et isegi kõige täiuslikum süsteem ei suuda sind ohu eest kaitsta, kui sa sõidad liiga kiiresti. Seetõttu on oluline valida alati teeoludele vastav sõidukiirus.  

 

Kuigi talvine sõit võib olla veidi ohtlik, siis õige ettevalmistuse, sobivate sõiduvõtetega ja korralike talverehvidega jõuad turvaliselt kohale.