Kuidas valida sobiv rehvirõhk?
Rehvid on auto ainus kokkupuutepunkt teega. Sel põhjusel on need ühed kõige olulisemad komponendid. Ilmselt kõik autojuhid teavad, et õige rehvirõhk on sujuvaks sõiduks tähtis. Vähem teatakse seda, kuidas tegelikkuses õige kogus õhku kummidesse saada.
Miks on rehvirõhk määrav?
Hoides rehvid õige rõhu all, hoiad turvalisena ennast, kaasreisijaid ja teisi liiklejaid. Ala- või ülerõhu all kannatavad rehvid peidavad endas mitmeid riske:
-
Ülerõhk
Ülerõhu all rehvid on jäigemad, kui peaksid, mis vähendab nende võimet pehmendada lööke ebatasasel teel. Veel muudab kõrge rõhk rehvid märgatavalt kergemini purunevaks, mis võib lõppeda katkise ja tühja kummiga. Kolmandaks vähendab ülerõhk rehvi kokkupuudet teega, mis omakorda vähendab haarduvust ja muudab juhitavuse kehvemaks.
-
Alarõhk
Ka alarõhuga rehvid kujutavad endas mitmeid probleeme. Kui rõhk on liiga madal, võib see vähendada rehvi eluiga kuni 25 protsenti, mis tähendab, et neid tuleb vahetada tihedamini. See pole mitte ainult ebaefektiivne, vaid ka lisakulu, mida on lihtne vältida. Tagatipuks suurendavad tühjemad rehvid kütusekulu umbes 5 protsenti ja halvendavad märgatavalt juhitavust.
Hoides rehvides rõhu liiga madala või kõrge, mõlemal juhul tuleb see turvalisuse ja majandusliku otstarbekuse arvelt. Seevastu õige rõhk tagab mugava sõidu, hea juhitavuse ja optimaalse kütusekulu.
Leiame sobiva rehvirõhu
Õnneks on info leidmine õige rehvirõhu kohta lihtne. Selleks on mitu erinevat kohta, kuhu vaadata:
-
Sõiduki uks
Ilmselt kõige lihtsam koht on juhipoolne uks. Ava uks ja otsi sealt infokleepsu.
-
Sõiduki manuaal
Paljudel vanematel autodel ei pruugi kleepsu ukse sees olla, aga kui on alles auto käsiraamat, siis ka seal on kirjas korrektne rehvirõhk.
-
Internet
Kui sõiduki käsiraamat on kaduma läinud, siis võib alati otsida internetist. Kõige usaldusväärsema info leiab tootja kodulehelt.
Kui info rehvirõhu kohta on leitud, siis on see esitatud ilmselt PSI ühikutes. Enamiku sõidukite optimaalne rehvirõhk on 32-35 PSI-d. Sama vahemik bar’ides on 2,2-2,4 bari. Rusikareeglina võib eeldada, et ideaalrõhk kasvab koos sõiduki massiga.
Foto: Car Thiden Sone
Kuidas rehvid õigesti täis pumbata?
Nüüd, kus õige rehvirõhk teada, tuleks järgmise sammuna seda kontrollida ja vajadusel muuta. See on lihtne protsess, mida igaüks saab ise teha:
-
Leia rehvi rõhumõõtja
Enamikus tanklates on tasuta õhukompressor, mille abil saab määrata ka rõhu. Teine võimalus on osta rõhumõõtja ehk manomeeter. Hinnad jäävad 1 ja 15 euro vahele. Manomeeter võib eriti kasulikuks osutuda pikkadel autoreisidel.
-
Kontrolli rehvirõhku
Leia ratta sisemiselt küljelt metallist ventiil ja keera maha plastmassist kork. Erinevate mõõtjate ühendumine ventiili külge erineb. Üldiselt tuleb õhuvoolik või mõõtja ots ühendada ventiiliga ja mõne hetke pärast näeb hetkeseisu. Enamus autojuhtidele on see tuttav toiming, seega võib alati küsida teistelt abi.
-
Muuda rõhku
Kui rõhk on madalam, kui soovitatud, siis pumpa õhku juurde. Ka see sõltub täpsemalt pumbatüübist - osadel tuleb tõmmata päästikut, teistel vajutada nuppu, kolmandad hakkavad automaatselt kummi täitma. Oluline on jälgida rehvirõhu näidikut, et sobiva väärtuse juures peatuda. Kui rehvirõhk on liiga kõrge, saab õhku välja lasta, vajutades kruvikeeraja otsaga metallist nõelale ventiili keskel. Osadel tanklakompressoritel on võimalik õhku vähendada ka pumba abil, kirjutab Car Bibles. Vajadusel konsulteeri tankla töötajaga.
-
Ära unusta ventiilikorki tagasi keerata - lihtne toiming, mis sagedasti ununeb.
Naudi turvalist sõitu!
Siit leiad kõik uued suverehvide mudelid ja hinnad - osta kohe, hinnad soodsad - SIIT!