Autoremont - Millal vajavad vahetust amortisaatorid?

Millal vajavad vahetust amortisaatorid?

 

Kui enamik autojuhte kujutab ette, mis on amortisaatorid ja kus need asuvad, siis vähem on neid, kes teavad, kui oluline on korras vedrustus turvalisuse tagamisel. Nagu kõik liikuvad osad, nii kuluvad aja jooksul paratamatult ka amortisaatorid, mis tekitab vajaduse nende välja vahetamiseks. 

 

 

amortisaatorite vahetus

Allikas: Micksgarage


Hetk, millal amortide vahetus teha, pole alati iseenesestmõistetav. Nende vastupidavus sõltub paljudest teguritest - auto mudel, väljalaske aasta, läbitud kilometraaž ja teeolud, milles peamiselt sõidetakse. Olenevalt amortisaatorite kvaliteedist on nende eluiga üldjoontes 4-5 aastat, mis tähendab, et auto eluea jooksul on sellel 3 või 4 komplekti amorte. Nii et olles autoomanik, võib eeldada, et mingil hetkel tuleb neid vahetada. 

 

 

Alustuseks: mis on amortisaatorid?

Lihtsustatult võib öelda, et amortisaatorid hoiavad ära soovimatud autokere liikumised. Tänu amortidele ei saa teekatte muutudes ja aukudest läbi sõites põrutada auto metallkere, vaid ainult rattad. Lisaks kontrollivad amordid ratta liikumist, ilma milleta võiks august läbi sõitmine lõppeda juhitavuse kaotuse ja kraavi sõiduga. 

 

 

Mille järgi saada aru, et amordid vajavad vahetust?

Amortide kuludes muutuvad need vähem efektiivseks. Enamikul autojuhtidel on raske märgata, kui vedrustus muutub kehvemaks, sest see toimub järk-järgult. Õlilaigud on kindel märk, et ees ootab vahetus, kuid samas kõik kulunud amortisaatorid ei leki, nii et ainult sellele ei saa loota. 

 

Õlilaik amortisaatoril viitab kulumisele. [Allikas: Micksgarage]

 


Toome Motoring About saidilt välja veel mõned tunnused, mis annavad märku, et amortisaatorid vajavad vahetust:

 

Pikenenud pidurdusmaa 

Oma parimad päevad ära elanud amortisaatorid võivad pikendada seisma jäämiseks kuluvat distantsi kuni 20 protsenti. Kiiruse kasvades kasvab ka pidurdusteekond. See 20 protsenti võib olla piisav, et lõppeda liiklusõnnetusega, nii et on rohkem, kui piisav põhjus amortide vahetuseks.

 

Esiosa vajumine 

Kas su auto esiosa vajub pidurdades märgatavalt alla? Kui jah, siis tasub amortisaatorid lasta üle kontrollida. Kui sõiduk pidurdades kaldub külgedele või ette, siis see vähendab ühtlasti kontrolli masina üle ning muutub eriti ohtlikuks märja ilmaga. 

 

Vibratsioon 

Kui tunned sõites rooli vibreerimist, siis tasub olla eriti tähelepanelik suurtel kiirustel, sest vibratsioon kasvab koos kiirusega ja mõjub juhitavusele halvasti. Kui amordid töötavad korralikult, siis need hoiavad rehvid korralikult teel ning vibratsiooni ei tohiks esineda. 

 

Auto ujumine ja kaldumine 

Kui mõõduka külgtuule korral tuleb sõidujoont pidevalt korrigeerida, sest auto kipub teel ujuma või kalduma, siis see on üks märk oma aja ära elanud amortisaatoritest. 

 

Põrutamine ja lõgisemine 

Kui sõiduk ebatasasel pinnasel või auklikul teel põrutab, siis on põhjus tõenäoliselt kulunud amortides. Lisaks ebamugavale sõidukogemusele annab soovimatu põrumine auto teistele komponentidele lisapinget ning probleemiga tuleks tegeleda esimesel võimalusel. 

 

Ebaühtlane rehvikulumine 

Kas märkad üksikuid juba siledaks kulunud kohti rehvidel või lihtsalt ebaühtlast kulumist? See tähendab, et rehvidel pole teega optimaalset kontakti, mille põhjustaja võib olla kulunud amortisaator. See omakorda mõjutab juhitavust ja rehvihaaret ning nõuab tegelemist.  

Pole päris kindel, mis seisus su auto amortisaatorid on?

Kui pole 100% veendunud, et amordid töötavad nii nagu peavad, siis parim, mida saab teha, on võtta ühendust remonditöökojaga ning leppida aeg kontrolliks.