SUVEREHVIDE TESTID

TEHNIKMAAILMA SUVEREHVITEST 2018

 

suverehvide test 2018

 

Uute autode rattad kasvavad kogu aeg ja tavalise, keskmise suurusega pereauto alla lähevad juba sellised rehvid, mida mõne aja eest oleks näinud ainult kõige võimsamatel sportautodel. Kasutaja näeb seda eelkõige kasvavates hindades, aga eks ole paranenud ka rehvide omadused.

 

Bridgestone Turanza T005
Continental PremiumContact 6
Cooper Zeon CS8
Dunlop Sport Maxx RT2
Falken Azenis FK 510
Gislaved Ultra Speed
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Hankook Ventus S1 Evo2
Kumho Ecsta PS71
Michelin Pilot Sport 4
Nankang Sportnex AS-2+
Nokian Hakka Black
Pirelli Cinturato P7
Triangle Sportex TSH11
Vredestein Ultrac Vorti
Yokohama Advan Sport V105

 

Testiauto: Audi A3


Rehvimõõt: 225/45 R17 Y

 

Valisime seekordse suverehvitesti jaoks sellise praeguseks üsna levinud rehvimõõdu nagu 225/45 R17. See tähendab, et rehvipinna laius on 225 mm, profiil ehk rehvi külje kõrgus on 45% laiusest ja velje läbimõõt on 17 tolli. Üheski neist arvudest pole midagi erilist, küll aga on üsna tavatu numbritele järgnev, kiirusklassi tähistav täht Y. See tähendab, et valmistaja on läbi teinud üldtunnustatud testid ja vastutab selle eest, et rehviga võib sõita kiirusega 300 km/h. Just nimelt sõita, mitte lihtsalt korraks kiirendada – ja rehv peab sellise kiiruse juures vastu.


Muidugi võib nüüd öelda, et sellisest kiirusklassist pole ei Eestis ega lähiümbruseski mingit kasu. Siiski näitab kiirusklass, millist tehnoloogiat on rehvi valmistamisel valmistatud. Ning kui rehvi ehitus ja kasutatud materjalid peavad vastu suurel kiirusel tekkivale kuumusele, siis võib vast loota sedagi, et kergesti kandiliseks ei tee seda ka äkkpidurdamise kuumus.


Kasutaja võib arvestada ka sellega, et niisuguse kiirusklassiga rehvi on valmistaja pannud kõik oma oskused ja arendustöö värskeimad tulemused. Seda on tunda rehvi omadustes… ent paraku ka ostja rahakotis.

 

Sportlikud rehvid?
Kõrge kiirusklassi toodete puhul on eranditult tehtud panus pidamisele ja juhitavusele, sellele vihjab nii mõneski mudelinimes vilksatav “Sport”. Kui rehve ostetakse pereautole ja müüja hakkab sportlikkusele rõhutama, siis peaks see tegelikult kahtlusi tekitama. Olgu pealegi, sportlikkuse all mõeldakse enamasti head pidamist ja see on kahtlemata positiivne omadus. Teiseks võidakse vihjata, et rehv reageerib roolile kiiresti ja täpselt, mis pole samuti paha – kuni sellega pole üle pingutatud.


Paraku ongi mõne rehviga üle piiri mindud ja tehtud rehv liiga äkiliseks. Üks rehvi tähtsatest ülesannetest on tasandada üleminekuid senisest erineva pidamisega pinnale sattudes js tasandada juhi võimalikke vigu. Kui juht pole elukutseline testija või võidusõitja ning keerab ootamatut takistust kohates seetõttu rooli liiga palju, peaks rehv käituma tasakaalukalt. Liiga äkiliselt reageeriv rehv võib tuua pahandusi, olgu pidamine ja muud omadused kuitahes korralikud. Selliste käitumisvigade leidmine on rehvitesti tähtis eesmärk. Ülimalt rahulik ja laisalt reageeriv rehv on parem kui liiga äkiline ja mis siis, et rahulik käitumine tuleb pidamise ja ringiaegade arvelt.

 

Paratamatud kompromissid
Iga valmistaja saaks hakkama tipptasemel tootega, kui võrreldaks vaid ühte asja. Rehvi turvalisus sõltub aga tervest hulgast erinevatest omadustest, millest mõned kipuvad teineteist välistama.
Superpidamisega, häid ringiaegu võimaldavale rehvile on raske saada väikest veeretakistust (aga suur veeretakistus veel head pidamist ei garanteeri). Lai rehv satub kergemini vesiliugu ja tugev sportrehv võib olla äkiline ning ebamugav. Mingil hetkel peab valmistaja otsustama, mis on tema jaoks tähtsaim ja milles võib teha järeleandmisi. Veeretakistuse vähendamine on saanud järjest tähtsamaks, sest on ju selge, et mida rohkem energiat kulub veeremisele, seda kiiremini on elektriauto juht sunnitud pistikut või laadimispunkti otsima, sisepõlemismootoriga auto laseb aga õhku rohkem heitgaase.


Tänavune test näitas, et on siiski võimalik valmistada rehve, millel oleks samaaegselt hea pidamine märjal teel ja väike veeretakistus. See on tervitatav saavutus ja näitab valmistaja oskusi. Mõned olid saanud ühe asja paika, ent teises järele andnud. Ning oli neidki, millel jätsid soovida nii pidamine kui veeretakistus, mis ei jätnud valmistajast just parimat muljet.

 

Tänavuses testis olid mõnede tipptasemel toodete kõrval ka mõned pettumused. Kui omanik on rehvide eest kallist raha maksnud, on tal õigus ka kvaliteetset toodet tahta. Ometi ei suutnud seda pakkuda ka mõni tuntud ja nimekas mark. Õnneks polnud ühtegi täiesti kõlbmatut rehvi, vähemalt ühe tärni teenisid siiski kõik.

 

 

Tehnikamaailm suverehvid test 2018 tulemused

 

  Michelin Pilot Sport 4
hinne: 9.2

 

 

 OSTA SIIT!
2.

Continental ContiPremiumContact 6
hinne: 9.1

   OSTA SIIT!
3.

Nokian Hakka Black
hinne: 9.1

   TELLIMISE PEALE! KÜSI HINDA!
4.

Falken Azenis FK 510
hinne: 9.0

   EI OLE MÜÜGIL!
5.

Bridgestone Turanza T005
hinne: 8.9

   TELLIMISE PEALE! KÜSI HINDA!
6.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
hinne:8.9

   OSTA SIIT!
7.

Vredestein Ultrac Vorti
hinne:8.9

   EI OLE MÜÜGIL!
8.

Hankook Ventus S1 Evo2
hinne: 8.7

   OSTA SIIT!
9. Dunlop Sport Maxx RT2
hinne: 8.6
   TELLIMISE PEALE! KÜSI HINDA!

 

Infoallikas: TM

 

 

 

TEHNIKMAAILMA SUVEREHVITEST 2017

 

 SUVEREHVIDE TEST 2017

 

Suverehvid on projekteeritud nii, et nad kõige paremini sooja suveilmaga toimiks. Meil siin tuleb aga pahatihti suvelgi üsna jahedates oludes sõita. Külm ja märg asfalt võib olla üllatavalt libe ning isegi tunnustatud ja kvaliteedi poolest tuntud valmistajate rehvid ei pruugi sellega hakkama saada – kui need olid mõeldud näiteks Vahemere-äärsetele turgudele.

 

Barum Bravuris 3HM
Bridgestone Turanza T001
Continental ContiPremiumContact 5
Davanti DX390
Dunlop Sport BluResponse
Duraturn Mozzo Sport
Falken ZIEX ZE914 Ecorun
Goodyear EfficientGrip Performance
Hankook Ventus Prime 3
Kenda Emera A1
Linglong Green-Max HP 010
Maxxis Premitra HP5
Michelin Primacy 3
Nokian Hakka Blue 2
Pirelli Cinturato P7 Blue
Wanli Harmonic H220
Vredestein Sportrac 5
Yokohama BluEarth-A AE50

 

Testiauto: Volkswagen Golf
Rehvimõõt: 205/55 R16

 

Uusi tipptasemel rehve arendades tuleb valmistajal silmas pidada head pidamist märjal asfaldil ja juhitavust. Kahjuks on lausa võimatu projekteerida rehvi, mis toimiks ühtviisi hästi nii kuuma kui külma ilmaga. Kui rehvi materjalivalikus teha panus külmale ilmale, pole rehvil kuuma ilmaga nii head pidamist. Mis ei jää erinevate maade autolehtede rehvitestides märkamata. Ja nüüd oskab lugeja ehk ise arvata, milliste maade rehviturud oma müügimahtudega on valmistajatele olulisemad…
Reaalselt tuleb rehvivalmistajal otsustada, millise temperatuuri juures hakkab ilma jahenedes rehvide pidamine kehvemaks jääma. Mõnel rehvil tuleb see piir vastu 10 kraadi juures, mõnel veidi madalamal. Temperatuuri langedes jääb pidamist vähemaks, selle vastu ei saa. Küsimus on selles, kui palju see vähenemine tunda annab.
Meie suveilmad on üsna muutlikud ja rehvivalmistaja vaatenurgast eriti rasked –
neid kümne kraadi piiril temperatuure võib kohata kesksuvelgi. Ning kevadel ja sügisel tuleb hommikuse tipptunni ajal samuti suverehvidega toime tulla. Kui pimedal maanteel tekib märjal asfaldil vaid paari soojakraadi juures vajadus järsult pidurdada, pole vähimatki kasu sellest, et valmistaja meelest toimib rehv puhkuse ajal palavusega suurepäraselt. Kui ikka suverehvid on meil ette nähtud kasutamiseks vähemalt 1. maist 1. oktoobrini, siis peab rehv sobima kõigi selles vahemikus esinevate kliimaoludega.

 

Lai valik


Sel korral valiti testi jaoks välja 18 rehvi. Riik, kus rehv tehtud, ei ütle veel midagi rehvi kvaliteedi või valmistaja kodumaa kohta, sest tehas võib ju asuda ükskõik kus. Kvaliteetrehvidest on vaid Nokian ja Vredestein tehtud valmistaja kodumaal, vastavalt siis Soomes ja Hollandis. Prantslaste Michelin tuleb Itaaliast, jaapanlaste Yokohama ja Bridgestone tehased on Filipiinidel ja Poolas. Ka Goodyear ja Dunlop on lootnud poolakate tööoskuste peale.
Sakslaste Continental on tehtud Tšehhis. Veidral kombel on Continentali teine mark, algselt Tšehhist pärit Barum, tehtud omakorda Prantsusmaal. Itaallaste Pirelli on vähemalt testis osalenud mudeli puhul kasutanud Rumeenia tööjõudu.

 

Vastupidiselt Euroopa rehvivalmistajatele tehakse Hiina firmade rehvid peaaegu eranditult Hiina tehastes. Neid oligi seekordses valikus tervelt kuus. Korea Hankook oli samuti Hiinas valmistatud, kuid Hiina rehviks ei saa seda siiski pidada.
Et pilt veel segasem oleks, kasutavad rehvivalmistajad vahel sama rehvimudeli tegemisel erinevaid tehaseid. Nii ei ütlegi rehvi küljel olev päritolumaale osutav number midagi selle kohta, kus asub firma peakorter või projekteerimisosakond, vaid on pigem jäänuk minevikust ning mõnel pool ka alus imporditollide määramisel.

 

Testijate töö


Suure rehvitesti puhul ning eriti nendel katsetel, kus otseselt sõiduomadusi võrreldakse, tuleb tegutseda mitte ainult täpselt ja hoolikalt, vaid ka võimalikult kiiresti. Mida pikemale katse venib, seda suurem on oht, et õhu või asfaldi temperatuur muutub ehk siis mõni muu kõrvaline tegur tulemusi mõjutama pääseb. Statistika reeglid armu ei anna – juhuslikkuse välistamiseks peab katseid olema tehtud kindel arv.
Teisest küljest kulutab iga pidurdamine ja pidamise piiril läbitud kurv pisut rehvi, see aga hakkab ajapikku rehvi pidamisele mõjuma. Nii tuleb jälgida, et kõigi rehvidega sõidetaks ühepalju ja ebaühtlane kulumistase mõjuma ei hakkaks.
Testi ajal kasutatakse nii rehvide vahetamisel, tulemuste registreerimisel kui testijate kommentaarides rehvide nimede asemel numbreid. Pimetest on omal kohal, sest pikaaegsetel testijatel tekib aastate jooksul ühe või teise margi suhtes teatud ootusi ja eelistusi. Pimetest laseb vabalt paremaid kiita ja kehvemaid kiruda, ilma et tekiks kahtlust, kas siis selle firma rehv saab tõesti olla selline nagu äsja tundus. Üllatusi juhtub alati, nii ka sel korral, ja mõned eeldatavasti kvaliteetrehvid üllatasid paraku negatiivselt.

 

Nagu ikka, panime suurema rõhu rehvide toimimisele ja turvalisusele märjal teel. Arvestasime ka sellega, et meie oludes sõidetakse suverehvidega suurem osa aega jaheda ilmaga, kui pidamist on vähem. Rehvidel oli märgatavaid erinevusi, aga võis rõõmuga tõdeda, et Hiina toodete kvaliteet paraneb aastast aastasse.

 

Tehnikamaailm suverehvid test 2017 tulemused

  Nokian Hakka Blue 2
hinne: 9.2

 

 

 OSTA SIIT!
2.

Continental ContiPremiumContact 5
hinne: 9.1

   OSTA SIIT!
3.

Michelin Primacy 3
hinne: 8.9

   OSTA SIIT!
4.

Bridgestone Turanza T001
hinne: 8.8

   OSTA SIIT!
5.

Pirelli Cinturato P7 Blue
hinne: 8.7

   OSTA SIIT!
6.

Barum Bravuris 3 HM
hinne:8.5

   OSTA SIIT!
7.

Goodyear Efficientgrip Performance
hinne:8.5

   OSTA SIIT!
8.

Dunlop Sport BlueResponse
hinne: 8.3

   KÜSI HINDA!
9. Hankook Ventus Prime 3
hinne: 8.3
   OSTA SIIT!

 

Infoallikas: TM