Autoremont - Rooliotsade ja roolivarraste vahetus

Rooliotsade ja roolivarraste kontroll ja vahetus aitab autol teel püsida.

Roolivardad ja rooliotsad on vajalikud selleks, et autoga saaks täpselt pöörata. Roolivardad on ühenduseks vedrustuse ja roolisüsteemi vahel, ulatudes esimeste ratasteni. Selle kõige eesmärk on võimaldada rooli keerates täpset pööramist. Roolisüsteem võimaldab juhil minimaalse pingutusega sõiduki suunda muuta. 

Broneeri rehvivahetuse aeg online

 

autoremont

 

 

Nii nagu kõik auto osad, siis ka rooliotsad ja -vardad vananevad ajapikku. Kiiremini kuluvad ja võivad isegi kahjustada saada need siis, kui sõidetakse sageli läbi aukude või lihtsalt kehval teel. 

Selline konditsioon võib põhjustada rooliotsade kahjustumise mõne aastaga. Rooliotsade kehvast olukorrast annavad aimu erinevad sümptomid. 

 

Mis on rooliotsad?

Rooliotsad on ühenduslülid esirataste ja rooliratta vahel. Roolisüsteemi lülilise struktuuri mõte on pehmendada erinevate nurkade alt tulevaid lööke. Välimised rooliotsad on kaitstud kummitihendiga, et hoida mustust eemal. See kumm võib aja jooksul mõraneda ja hakata laskma niiskust sisse, mis põhjustab korrosiooni. Õigeaegne rooliotsade kontroll ja vajadusel vahetus aitab vältida olukorda, kus auto jääb teele või tuleb ette võtta kulukas autoremont

 

 

Kuidas ära tunda rooliotsade kulumise või kahjustumise?

Rooliotsade ja roolivarraste kontroll on võimalik teha autoremondikeskuses, kuid on märke, mis viitavad nende kulumisele ja mida saab lugeda sõidukijuht omal käel. Need võiks olla märguandeks, et midagi on valesti ja tasub pöörduda spetsialistide poole. 

 

1. Rool vibreerib

Allikas: Cartreatments

 

Roolivarras hoiab amortisaatorid kindlalt omal kohal. Kui rooliotsad kuluvad ja loks tuleb sisse, siis ühtlasti lõdveneb ka vedrustus, mis põhjustab vibratsiooni ja rappumist, mida on tunda sõidu ajal roolis. 

 

Rooliratta vibratsioon on tuntavam kiirendades ja pöörates. 

 

 

2. Kehv esisilla tasakaal

Roolivardad aitavad hoida sõiduki esimese otsa tasakaalu. Kahjustatud või kulunud rooliotsad põhjustavad roolisüsteemi lõtkusid. See omakorda põhjustab auto esiosa tasakaalutust ja ebasirget sõidujoont.

 

Tasakaalutuse saab tuvastada, kui sõiduk hakkab vajuma vasakule või paremale (hoides rooli otse).
Seda on lihtne kontrollida, kui lasta korraks käed rooli pealt lahti. Tasakaalus veermikuga auto hoiab sirget joont. Loe lähemalt rehvide tasakaalustamise kohta SIIT.

 

 

3. Roolis on lõtk

Käest ära rooliots võib tunda anda ka rooliratta lõtkuna. Kui rooli liigutades on tunda tühja liikumist, siis võib tegu olla ohtliku olukorraga, sest sellest järgmine samm võib olla et auto ei allu enam rooli pööramisele. Kui rool liigub kuidagi kahtlaselt lõdvalt, siis on põhjust otsejoones töökotta pöörduda.

 

Allikas: Cartreatments

 

4. Ebatavalised helid

Igasugused kriuksud ja kääksud sõidu ajal võivad viidata mittesoovitud omavahelisele kontaktile metallosade vahel. Kõrgetooniline kräuksuv heli sõidu ajal, eriti pöörates võib olla rooliotsa tihendite katkiminemisest tulenev, mille tagajärjel on määrdeaine välja tilkunud.

 

Samuti võib olla kuulda auto esiosast kolksumist. Tuleb arvesse võtta, et kahtlased hääled ei tähenda automaatselt rooliotsade probleemi. Seega tasub teha veermiku kontroll, et põhjus välja selgitada. 

 

 

5. Ebatavaline rehvimustri kulumine

Allikas: Cartreatments

 

Rehvid kuluvad, see on normaalne ning peaks olema mõlemalt poolt ühtlane. Ebaühtlane kulumine ühe või mitme rehvi puhul võib olla probleemi tunnuseks. Katkine või kulunud rooliots põhjustab rehvi sise- või väliskülje kiirema kulumise.

 

Ebaühtlast rehvi kulumist saab hinnata seistes sõiduki ees ja vaadates esirehvide sisemisi ja välimisi külgi. 

Kui rehvid on kulunud ebaühtlaselt, siis see võib viidata ka muudele põhjustele nagu näiteks kehv tasakaalustus või mittesobiv rehvirõhk. Seega on heaks põhjuseks lasta auto üle kontrollida mehaanikul.

 

6. Auto vibreerib

Kui kord juba rehvid ebaühtlaselt kuluvad, siis hakkab ka kogu sõiduk vibreerima. Need vibrad intensiivistuvad kiirust lisades, mis teeb sõidu ebamugavaks, kirjutab Car Treatments. Mugavus on seejuures kõige väiksem mure. 

 

Sõiduki vibramine võib olla põhjustatud peaaegu täielikult oma töö lõpetanud rooliotstest, mis on väga ohtlik olukord. Sellisel juhul on rehvid nö liiga lõdvalt ja loksuvad omas rütmis. Sellises olukorras on ainult ajaküsimus, millal juhitavus kaob täielikult ja sõidukiga tuleks ette võtta viivitamatu autoremont. 

 

Allikas: Cartreatments

 

Rooliotsade kontroll omal käel

Kui ükskõik milline ülaltoodud sümptomitest esineb, siis tasub lasta auto üle vaadata mehaanikul. 
Küll aga võib lihtsasti kontrollida, kas rooliotsad on kinni või mitte. Selleks võta kinni esimese rehvi külgedest ühe käega lükates ja teisega tõmmates, et näha, kas rehv loksub või mitte. Samuti võib haarata rooliotsast ja proovida seda loksutada. Kui see liigub, siis on tegu veaga ja ette tuleb võtta viivitamatu autoremont.

 

Rooliotsade ja -varraste vahetusele ja kontrollile on võimalik neid ka meilt osta.

 

Helista meile 581 000 81 või külasta kohe Rehvitakso autoremondikeskust Tallinnas mustamäel Kadaka tee 183c. Broneeri aeg mugavalt vajutades SIIA.

 

Rehvitakso - soodne autoremont!

Broneeri rehvivahetuse aeg online

 

Vaata videost, kuidas ära tunda rooliotsa, mis vajab vahetust: